De konkreta målen och den
konkreta bedömningen nedan grundar sig på vad som står i grundskolans
nationella kursplaner och betygskriterier. Dessa finns tillgängliga på www.skolverket.se.
Konkreta mål
Du ska
ges förutsättningar att
•
formge och framställa ett fodral med blixtlås av vävt bomullstyg med hjälp av
lämpliga redskap och verktyg, tex knappnål, sax, symaskin och strykjärn, och
lämpliga hantverkstekniker tex, maskinsöm och broderi, applikation eller
textilmålning.
• välja
och motivera tillvägagångssätt i ett slöjdarbete genom idéutveckling,
övervägande, framställning.
•
värdera ditt färdiga slöjdarbete med hjälp av slöjdord, tex trådrak, sömsmån,
blixtlås
• ge ett omdöme om din arbetsinsats och hur
den påverkat resultatet.
|
Arbetssätt/redovisningssätt
Du kommer att få
utforma ett personligt fodral med blixtlås tex pennfack.
Vi kommer att ha
gemensamma genomgångar, du kommer att få arbeta individuellt med muntliga och
skriftliga instruktioner.
Du kommer att få
redovisa ditt färdiga arbete och din process från början till slut genom att
tex skissa, göra ritning, fotografera och skriva.
|
Konkret bedömning
Vi gör alltid bedömningen med hjälp av bedömningsmatrisen.
Vi tittar på din förmåga till idéutveckling, övervägande,
framställning och värdering.
I den här uppgiften kommer jag främst att bedöma följande:
-
Hur du har formgett och framställt din slöjdprodukt.
-
Hur du har hanterat verktyg, redskap och maskiner.
-
Hur du har prövat och omprövat kombination och användbarhet
i din slöjdprodukt.
-
Hur du har redovisat ditt slöjdarbete med hjälp av slöjdord
(hur du gjorde när du framställde din slöjdprodukt och hur det har påverkat
resultatet).
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar