fredag 27 september 2013

Pedagogisk planering för området Pall/Tidningskorg/Papperskorg åk 7

De konkreta målen och den konkreta bedömningen nedan grundar sig på vad som står i grundskolans nationella kursplaner och betygskriterier. Dessa finns tillgängliga på www.skolverket.se.


Konkreta mål              

Du ska ges förutsättningar att
• formge och framställa en pall,  en tidningskorg eller papperskorg i textil och trä med hjälp av lämpliga redskap och verktyg, tex kontursåg, borrmaskin, och symaskin, och lämpliga hantverktekniker tex, broderi, applikation, figursågning.
• välja och motivera tillvägagångssätt i ett slöjdarbete genom idéutveckling, övervägande, framställning.
• värdera ditt färdiga slöjdarbete med hjälp av slöjdord, tex hyvling, sömsmån
• ge ett omdöme om din arbetsinsats och hur den påverkat resultatet.



Arbetssätt/redovisningssätt

Du kommer att jobba både i trä och textilslöjden med att göra en pall eller tidningskorg.
Du kommer att få utforma ett personligt slöjdalster.
Vi kommer att ha gemensamma genomgångar, du kommer att få arbeta individuellt med muntliga och skriftliga instruktioner.
Du kommer att få redovisa ditt färdiga arbete och din process från början till slut genom att tex skissa, göra ritning , fotografera och skriva.



Konkret bedömning

Vi gör alltid bedömningen med hjälp av bedömningsmatrisen.
Vi tittar på din förmåga till idéutveckling, övervägande, framställning och värdering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar