De konkreta målen och den
konkreta bedömningen nedan grundar sig på vad som står i grundskolans
nationella kursplaner och betygskriterier. Dessa finns tillgängliga på www.skolverket.se.
Konkreta mål
Du ska
ges förutsättningar att
• formge
och framställa en pall, en
tidningskorg eller papperskorg i textil och trä med hjälp av lämpliga redskap
och verktyg, tex kontursåg, borrmaskin, och symaskin, och lämpliga
hantverktekniker tex, broderi, applikation, figursågning.
• välja
och motivera tillvägagångssätt i ett slöjdarbete genom idéutveckling,
övervägande, framställning.
•
värdera ditt färdiga slöjdarbete med hjälp av slöjdord, tex hyvling, sömsmån
• ge ett omdöme om din arbetsinsats och hur
den påverkat resultatet.
|
Arbetssätt/redovisningssätt
Du kommer att jobba
både i trä och textilslöjden med att göra en pall eller tidningskorg.
Du kommer att få
utforma ett personligt slöjdalster.
Vi kommer att ha
gemensamma genomgångar, du kommer att få arbeta individuellt med muntliga och
skriftliga instruktioner.
Du kommer att få
redovisa ditt färdiga arbete och din process från början till slut genom att
tex skissa, göra ritning , fotografera och skriva.
|
Konkret bedömning
Vi gör alltid bedömningen med hjälp av bedömningsmatrisen.
Vi tittar på din förmåga till idéutveckling, övervägande,
framställning och värdering.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar