De konkreta målen och den
konkreta bedömningen nedan grundar sig på vad som står i grundskolans
nationella kursplaner och betygskriterier. Dessa finns tillgängliga på www.skolverket.se.
Konkreta mål
Du ska
ges förutsättningar att
• formge
och framställa ett eller flera slöjdarbete med följande områden/tekniker:
återbruk, stickning(ev avklarat i åk 8), virkning, lappteknik, overlock och
maskinsöm.
lämpliga
redskap och verktyg, tex stickor, virknål, sax, symaskin, strykjärn.
• välja och motivera tillvägagångssätt i ett
slöjdarbete genom idéutveckling, övervägande, framställning.
•
värdera ditt färdiga slöjdarbete med hjälp av slöjdord, tex räta maskor,
fasta maskor, raksöm, garn, trikå, vävt tyg.
• ge
ett omdöme om din arbetsinsats och hur den påverkat resultatet.
|
Arbetssätt/redovisningssätt
Du kommer att få
planera, skissa och skriva vad och hur du ska göra och utforma ett eller
flera slöjdalster i följande områden/tekniker:
återbruk, stickning(ev avklarat i åk 8), virkning, lappteknik, overlock och
maskinsöm.
Du kommer att få
arbeta individuellt utifrån din egen planering av arbetet med hjälp av med
muntliga och skriftliga instruktioner.
Du kommer att få
redovisa ditt färdiga arbete och din process från början till slut genom att
bla skissa, göra ritning, fotografera
och skriva.
|
Konkret bedömning
Vi gör alltid bedömingen med hjälp av bedömningsmatrisen.
Vi tittar på din förmåga till idéutveckling, övervägande,
framställning och värdering.
I den här uppgiften kommer jag främst att bedöma följande:
-
Hur du har formgett och framställt din/dina slöjdprodukt/er.
-
Hur du har hanterat verktyg, redskap och maskiner.
-
Hur du har prövat och omprövat kombination och användbarhet
i din slöjdprodukt.
-
Hur du har redovisat ditt slöjdarbete med hjälp av slöjdord
(hur du gjorde när du framställde din slöjdprodukt och hur det har påverkat
resultatet).
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar