De konkreta målen och den
konkreta bedömningen nedan grundar sig på vad som står i grundskolans
nationella kursplaner och betygskriterier. Dessa finns tillgängliga på www.skolverket.se.
Konkreta mål
Du ska
ges förutsättningar att utveckla din förmåga att
•
formge och framställa ett slöjdalster
med hjälp av lämpliga redskap, tex broderinål,
symaskin, och hantverkstekniker, bla
yllebroderi och maskinsöm. Föremålet ska innehåll broderi med inspiration av
yllebroderi och gå att bära något i.
• välja
och motivera tillvägagångssätt i ett slöjdarbete utifrån syftet med arbetat
och utifrån kvalitets- och miljöaspekter, genom idéutveckling, övervägande och framställning.
•
värdera ditt färdiga slöjdarbete med hjälp av slöjdord, tex stjälkstygn,
raksöm.
• ge ett omdöme om din arbetsinsats och hur
den påverkat resultatet
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella
uttryck tex genom att få se yllebroderi från olika tider.
|
Arbetssätt/redovisningssätt
Du kommer att få se en
inspirations Power Point med både nya och gamla yllebroderi – som man kan
bära något i.
Du kommer att få
planera, skissa och skriva vad och hur du ska göra, och utforma ett
personligt slöjdalster som är inspirerat av yllebroderi och som du kan bära
något i.
Vi kommer att ha
gemensamma genomgångar av tex stygn och du kommer att få arbeta individuellt
utifrån din egen planering av arbetet.
Du kommer att få
redovisa ditt färdiga arbete och din process från början till slut genom att
bla skissa, fotografera och skriva.
|
Konkret bedömning
Vi gör alltid bedömningen med hjälp av bedömningsmatrisen.
Vi tittar på din förmåga till idéutveckling, övervägande,
framställning och värdering.
I den här uppgiften kommer jag främst att bedöma följande:
-
Hur du har formgett och framställt din slöjdprodukt.
-
Hur du har hanterat verktyg, redskap och maskiner.
-
Hur du har prövat och omprövat kombination och användbarhet
i din slöjdprodukt.
-
Hur du har redovisat ditt slöjdarbete med hjälp av slöjdord
(hur du gjorde när du framställde din slöjdprodukt och hur det har påverkat
resultatet).
-
Hur du tolkar att du har yllebroderiet med i slöjdprodukten.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar