De konkreta målen och den
konkreta bedömningen nedan grundar sig på vad som står i grundskolans
nationella kursplaner och betygskriterier. Dessa finns tillgängliga på www.skolverket.se.
Konkreta mål
Du ska
ges förutsättningar att
• formge
och framställa slöjd-arbete/arbeten i någon/några av följande tekniker:
stickning,
vävning, maskinsöm och/eller virkning med hjälp av lämpliga redskap och
verktyg, tex jumperstickor, rundstickor, vävstol, brickväv, pärlväv,
knappnålar, sax, symaskin, strykjärn, virknål.
• välja
och motivera tillvägagångssätt i ett slöjdarbete genom idéutveckling, övervägande,
framställning.
•
värdera ditt färdiga slöjdarbete med hjälp av slöjdord, tex lägga upp, räta
maskor, varp, inslag, trådrak, sömsmån, luftmaskor, fasta maskor
• ge
ett omdöme om din arbetsinsats och hur den påverkat resultatet.
|
Arbetssätt/redovisningssätt
Du kommer att få
utforma ett personligt slöjdalster i någon/några av följande tekniker:
stickning, vävning
och/eller maskinsöm.
Du kommer att få
arbeta individuellt med muntliga och skriftliga instruktioner.
Du kommer att få
redovisa ditt färdiga arbete och din process från början till slut genom att
tex skissa, göra ritning, fotografera och skriva.
|
Konkret bedömning
Vi gör alltid bedömningen med hjälp av bedömningsmatrisen.
Vi tittar på din förmåga till idéutveckling, övervägande,
framställning och värdering.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar