De konkreta målen och den
konkreta bedömningen nedan grundar sig på vad som står i grundskolans
nationella kursplaner och betygskriterier. Dessa finns tillgängliga på www.skolverket.se.
Konkreta mål
Du ska
ges förutsättningar att utveckla din förmåga att
•
formge och framställa ett slöjdalster med hjälp av lämpliga redskap och verktyg,
tex jumperstickor, rundstickor, och hantverkstekniker
stickning (-lägga upp maskor, sticka
räta maskor, sticka aviga maskor, ev öka och minska antalet maskor, avmaska).
• välja
och motivera tillvägagångssätt i ett slöjdarbete utifrån syftet med arbetat
och utifrån kvalitets- och miljöaspekter, genom idéutveckling, övervägande och framställning.
•
värdera ditt färdiga slöjdarbete med hjälp av slöjdord, tex rätstickning,
slätstickning, resårstickning
• ge ett omdöme om din arbetsinsats och hur
den påverkat resultatet
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella
uttryck tex genom att få se stickning från olika länder
|
Arbetssätt/redovisningssätt
Du kommer att få göra
en stickövning. Där du får lägga upp maskor, sticka räta maskor, sticka
aviga maskor, ev öka och minska antalet maskor, avmaska.
Du kommer att få
planera, skissa och skriva vad och hur du ska göra, och utforma ett
personligt slöjdalster i stickning.
Vi kommer att ha
gemensamma genomgångar, du kommer att få arbeta individuellt med muntliga och
skriftliga instruktioner (ex lärare, youtube och papper).
Du kommer att få
redovisa ditt färdiga arbete och din process från början till slut genom att
bla skissa , fotografera och skriva.
|
Konkret bedömning
Vi gör alltid bedömningen med hjälp av bedömningsmatrisen.
Vi tittar på din förmåga till idéutveckling, övervägande,
framställning och värdering.
I den här uppgiften kommer jag främst att bedöma följande:
-
Hur du har formgett och framställt ditt personliga stickade
slöjdalster.
-
Hur du har hanterat verktyg och redskap.
-
Hur du har prövat och omprövat kombinationer av teknik, material och redskap.
-
Hur du har redovisat ditt slöjdarbete med hjälp av slöjdord
(hur du gjorde när du framställde din slöjdprodukt och hur det har påverkat
resultatet.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar