fredag 27 september 2013

Pedagogisk planering för området Stickning åk 8

De konkreta målen och den konkreta bedömningen nedan grundar sig på vad som står i grundskolans nationella kursplaner och betygskriterier. Dessa finns tillgängliga på www.skolverket.se.


Konkreta mål              

Du ska ges förutsättningar att utveckla din förmåga att
• formge och framställa ett slöjdalster med hjälp av lämpliga redskap och verktyg, tex jumperstickor, rundstickor, och  hantverkstekniker  stickning (-lägga upp maskor, sticka räta maskor, sticka aviga maskor, ev öka och minska antalet maskor, avmaska).
• välja och motivera tillvägagångssätt i ett slöjdarbete utifrån syftet med arbetat och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,  genom idéutveckling, övervägande och framställning.
• värdera ditt färdiga slöjdarbete med hjälp av slöjdord, tex rätstickning, slätstickning, resårstickning
• ge ett omdöme om din arbetsinsats och hur den påverkat resultatet
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck tex genom att få se stickning från olika länder



Arbetssätt/redovisningssätt

Du kommer att få göra en stickövning. Där du får lägga upp maskor, sticka räta maskor, sticka aviga maskor, ev öka och minska antalet maskor, avmaska.
Du kommer att få planera, skissa och skriva vad och hur du ska göra, och utforma ett personligt slöjdalster i stickning.
Vi kommer att ha gemensamma genomgångar, du kommer att få arbeta individuellt med muntliga och skriftliga instruktioner (ex lärare, youtube och papper).
Du kommer att få redovisa ditt färdiga arbete och din process från början till slut genom att bla skissa , fotografera och skriva.



Konkret bedömning

Vi gör alltid bedömningen med hjälp av bedömningsmatrisen.
Vi tittar på din förmåga till idéutveckling, övervägande, framställning och värdering.
I den här uppgiften kommer jag främst att bedöma följande:
-         Hur du har formgett och framställt ditt personliga stickade slöjdalster.
-         Hur du har hanterat verktyg och redskap.
-         Hur du har prövat och omprövat kombinationer av teknik,  material och redskap.
-         Hur du har redovisat ditt slöjdarbete med hjälp av slöjdord (hur du gjorde när du framställde din slöjdprodukt och hur det har påverkat resultatet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar